نانو، نردبان پیشرفت تکنولوژی

نانوذرات

زهرا بهمئی | شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۴ ق.ظ

تعریف:

نانودرات خوشه های گسسته از اتم ها در بازه 100-1 نانومتر اس، اگرچه معمولا این اصطلاح به دارای 10اتم یا کمتر هستند که خواص منحصر به فردی از خود نشان می دهند. آنچه نانودرات بسیار جذاب کرده است، آن است که اندازه آنها از طول بحرانی که ویژگی اختصاصی بسیاری از پدیده های فیزیکی است، کوچکتر است.

همچنان که اندازه ذرات به سمت مقیاس اتمی کاهش می یابد، خواص آن ها نیز تغییر می کند. و این به دلیل افزایش نسبت سطح به حجم و در نتیجه افزایش نقش اتم های سطحی در ویژگی مواد است. این ویژگی به نانوذرات خواص منحصربفرد فیزیکی، شیمیایی و نوری می دهد که کابرد آن ها را در زمینه های مختلف پزشکی و مهندسی افزایش داده است. 

 

                                                                         

 

                                                                       نانوذرات آلیاژ طلا و پالادیوم در یه یک محیط اسیدی شده با حمایت کربن

 

نانوذرات را می توان براساس ویژگی، شکل و سایز آنها به دسته های مختلفی دسته بندی کرد. این دسته ها شامل فولرین، نانوذرات فلزی،  نانوذرات سرامیکی، نانوذرات پلیمری هستند. ویژگی نوری آنها به سایز آنها بستگی دارد که رنگ های متفاوتی به علت جذب در ناحیه ی مرئی نشان می دهد. واکنش پذیری، سختی و سایر ویژگی ها به سایز ، شکل و ساختار آنها بستگی دارد. 

  • زهرا بهمئی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی